DET FØLTES RIGTIGT

Mette Marie Gunnergaard

Mette-Marie-Gunnergaard_elevhistorie_alexanderteknik

Jeg blev anbefalet Alexanderteknik af en ven og startede med at få lektioner af Joseph Artzi.

I starten kunne jeg ikke rigtig mærke, at der skete noget. Jeg kunne ikke forstå, hvad det var han gjorde, for han gjorde jo næsten ingenting!?? Men jeg fortsatte, fordi det alligevel føltes rigtigt.

Efter et stykke tid begyndte folk omkring mig at spørge, hvordan det kunne være, at jeg gik bedre og havde en bedre holdning. Så var det, at jeg besluttede jeg mig for at starte på skolen.

Det var noget af en udfordring både for Joseph og mig, da mit fysiske udgangspunkt er ikke helt almindeligt.
Jeg er født med sygdommen Arthrogryphosis Multiplex Congenita, der har gjort, at jeg ikke har udviklet en del af mine muskler, bl.a. strækkemusklerne i lår og overarme. Derudover kan mine albueled ikke strækkes mere end 90°.

Dette gør, at jeg må kompensere, hvilket giver et anderledes bevægelsesmønster. Et bevægelsesmønster der, indtil jeg lærte Alexanderteknik, var temmelig belastende.

Jeg kunne ikke gå ret hurtigt eller langt, blev let forpustet og fik jævnligt vabler på fødderne og smerter i ryggen. Med Alexandertekniken blev jeg så at sige taget fra hinanden og skruet sammen igen på en meget  mere hensigtsmæssig måde.

Med denne omstrukturering, hjulpet godt på vej af  Josephs store ildhu og entusiasme, har jeg opnået meget større styrke, udholdenhed og en væsentlig bedre holdning og bevægelsesmønster. Desuden en meget større kropsbevidsthed og hvad der bedst beskrives som en større frihed i kroppen.

Det har været nogle meget lærerige, sjove og på mange måder udviklende år på Alexanderskolen. For mig er der ikke kun sket en stor fysisk, men også en psykisk udvikling. Noget meget centralt i Alexandertekniken er at stoppe op, mærke efter og give slip. Dette er ikke kun en fysisk, men i høj grad også en mental øvelse, der kan give stor frihed i både krop og sind. Det var i det hele taget min oplevelse, at mange elever på skolen gik derfra med en bedre, mere rummelig og en mere fri version af sig selv, både fysisk og psykisk.

Jeg har med andre ord været utrolig glad for at gå på Alexanderskolen. En intuitiv beslutning, der viste sig at være meget klogt valgt.

Mette Marie Gunnergaard er uddannet lærer i Alexanderteknik
fra Alexanderskolen i 2001.